2022-05-04 16:05Pressmeddelande

Välkommen på förhandstitt i museet!

Efter tre år av stängning öppnar vi äntligen museibyggnaden i Linköping! Hela helgen 14-15 maj bjuder vi på invigningsfestligheter med våra nya basutställningar i fokus.

Den nya kulturhistoriska utställningen ”Vägen hit” är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden till när inlandsisens smälte. Utgångspunkten är Östergötland och det östgötska landskapet. Här kommer Bergsgraven att finnas som en central del. Till "Vägen hit" har vi även lånat in ett flertal föremål från Statens historiska museer (SHM), bland dem scramasaxen från Skälstad.

I nya konstutställningen ”Verkligheter” finns flera nyförvärv,  bland dem ”Bränningar och skepp vid bohuslänska kusten”, en nyinköpt oljemålning av Marcus Larson och "Paradiset", foto av Elisabeth Ohlson. Den nya "Paradiset" kommer att hänga i anslutning till målningen "Adam och Eva",  tillverkad på 1500-talet i Cranachs ateljé i Tyskland.

Under invigningshelgen öppnar även tre tillfälliga utställningar, "Mopeden – en svensk designhistoria" (14/5 – 30/10) invigs av Claes Johansson, chefredaktör på tidningen "Moped", Östgöta Konstförenings ordförande Anders Lindkvist inviger "Nya Vågen" (14/5 – 28/8) med verk av unga konstnärer och "Fira demokratin!" (15/3 – 15/6) invigs söndag 15 maj kl 14 av Sveriges talman Andreas Norlén.

Dessutom återkommer Österlandets skatter, en utställning om samlande, liksom Viljans värld, vår spännande upplevelsemiljö för barnfamiljer.

Media inbjuds till förhandsvisning av utställningarna och den varsamt renoverade museibyggnaden måndag 9 maj kl 14. Då medverkar bland andra ansvariga för de nya utställningarna liksom representanter för de övriga förnyelseprojekten.

Kontakt: Olof Hermelin, museichef 013 - 23 03 01

Östergötlands museum nyöppnar museibyggnaden i Linköping med invigningsfestligheter och upplevelser för hela familjen under helgen 14-15 maj! Fri entré båda dagarna.