2023-05-17 06:36Pressmeddelande

Sancta Birgitta Klostermuseum firar 20 år!

Exteriörbild på en äldre tegelbyggnad.

Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena fyller 20 år i år. Det firas med fri entré och ett jubileumsprogram på Gräsgården lördagen den 3 juni. Välkommen att bevaka jubileet och/eller intervjua den nya verksamhetsansvariga Sofia Kummel.

År 2003 inrättades Sancta Birgitta Klostermuseum av Birgittastiftelsen. Den ideella föreningen drev verksamheten i 19 år, fram till att Östergötlands museum tog över i höstas.

Lördagen den 3 juni kl. 11.00-13.00 uppmärksammas jubileet genom musik, teater och tal av personer som var aktiva i samband med museets bildande:

• Moder Karin (abbedissa S:ta Birgittas kloster Pax Mariæ), Åse Berglund (projektansvarig Birgittajubileet 2003) och Fredrik Vahlquist (Birgittastiftelsen) berättar om museets tillkomst.
  • Sångensemble under ledning av Anna Gullman framför musik från 1100–1500-tal.
  • Föreställningen Från stolphål till kulturarv på mer än elva minuter skildrar klosterområdets tusenåriga historia.

Museet är öppet kl. 11.00-17.00 och har fri entré. Kl. 15.00 ges en guidad visning och under dagen finns även roliga aktiviteter för barnfamiljer.

– Eftersom museets fortlevnad under några år var väldigt osäker så känns den här dagen extra viktig att uppmärksamma. Jag hoppas att många vill komma och fira museets 20-årsjubileum tillsammans med oss. Sedan blickar vi framåt mot ytterligare minst 20 år! säger Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

För intervjuer eller mer information:

Sofia Kummel, verksamhetsansvarig Sancta Birgitta Klostermuseum, 013–230 330, sofia.kummel@ostergotlandsmuseum.se

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.

Kommunikatör
Lovis Aaröe