2023-04-17 06:30Pressmeddelande

Ny verksamhetsansvarig på klostermuseet

Idag börjar Sofia Kummel som verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena. Hon kommer närmast från Sörmlands museum och Nyköpingshus.

Sofia Kummel har tidigare bland annat arbetat som antikvarie och museipedagog. Hon kommer nu att leda verksamheten i en av Sveriges äldsta byggnader.

På Sancta Birgitta Klostermuseum kan besökaren lära sig om viktiga delar av vår gemensamma historia från medeltiden till idag, och om de människor som under 750 år befolkat huset på klosterområdet i Vadstena.

– Jag känner mig hedrad över att få ta mig an det här uppdraget. Det var framförallt husets och klosterområdets unika historia som fick mig att söka tjänsten, men också det faktum att det fortfarande är en levande plats med stor betydelse för många. Jag ser verkligen fram emot att få lära känna verksamheten och medarbetarna och fortsätta att utveckla museet tillsammans med dem, säger Sofia Kummel.

Privat syr Sofia också historiskt källbaserade kläder, vilket exempelvis resulterat i en kjortel (ylleklänning) utifrån en förlaga som tillskrivits just Heliga Birgitta.

Klostermuseet är sedan i höstas en del av Östergötlands museum. Den 1 oktober 2022 tog länsmuseet över driften och organisationen, medan Region Östergötland och Vadstena kommun blev nya huvudmän för klostermuseet.

– Vi är stolta över den axel och variation av besöksmål som skapats genom att Sancta Birgitta Klostermuseum blivit en del av Östergötlands museum. Vi blir bättre på att berätta om Östergötlands historia och har nu i Sofia Kummel fått en person som kan utveckla vår verksamhet i Vadstena, säger Olof Hermelin, museichef på Östergötlands museum.

Sofia Kummel efterträder t.f. plats- och verksamhetsansvarig Lilliann Gilmark.

Läs mer om Sancta Birgitta Klostermuseum på klostermuseum.se.

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena.