2023-11-23 07:00Pressmeddelande

Margaretafest på Sancta Birgitta Klostermuseum

Linn Carlehed, museipedagog och guide på Sancta Birgitta Klostermuseum, som drottning Margareta.Linn Carlehed, museipedagog och guide på Sancta Birgitta Klostermuseum, som drottning Margareta. Foto: Jim Löfgren/Östergötlands museum

Den 8 december år 1400 fick Vadstena sina stadsrättigheter av drottning Margareta, Kalmarunionens regent. Det uppmärksammas på Sancta Birgitta Klostermuseum, som bjuder in till Margaretafest lördagen den 9 december. Välkommen att fira Vadstenas viktigaste dag!

I slutet av 1300-talet fungerade Vadstena nästan som en stad, men de nya stadsrättigheterna innebar att invånarna äntligen fick laglig rätt att köpa och sälja varor. Att ägna sig åt handel var nämligen något man bara fick göra i städer under medeltiden. På uppmaning av både bybor och klosterfolk undertecknade drottning Margareta stadsbrevet år 1400. En avskrift från 1435 finns idag i Riksarkivet i Vadstena.

Drottningen var också personligt engagerad i Vadstena kloster, som hon besökte flera gånger. Redan som barn kom hon i kontakt med heliga Birgittas idéer, då hon hade Birgittas dotter som lärare. Margareta blev så småningom hederssyster i Vadstena kloster och hjälpte till att sprida birgittinorden till bland annat Danmark.

– Vi tycker att Margaretas insats och engagemang för Vadstena bör lyftas mer och har som ambition att göra detta till ett återkommande årligt firande, säger Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

Under Margaretafesten den 9 december är museet öppet klockan 11.00–17.00. Klockan 12.00 och 15.00 ges dramatiserade visningar där besökaren möter personer ur Vadstenas historia och upplever ögonblicket då drottning Margareta sätter sitt sigill på stadsbrevet. Visningarna görs i samarbete med Vadstena Guideförening.

Klockan 14.00 inviger unionsdrottningen (i form av museipedagog Linn Carlehed) den nya utställningen Det som göms i snö – dolda bildskatter från Vadstena. I samarbete med Föreningen Gamla Vadstena visas fotografiska pärlor från Vadstena i vinterskrud.

– Det är så roligt att vi kan visa dessa fantastiskt fina fotografier från flera decennier. Jag vågar lova att många kommer att känna igen sig, säger Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

Under hela dagen pågår aktiviteter för barn och familjer samt glöggförsäljning. Det finns också möjlighet att handla julklappar i museibutiken.

Tips! Heliga Birgitta och Vadstena – en del av Historien om Sverige. I kommande avsnitt av SVT:s storsatsning Historien om Sverige berättas om hur kristendomens inträde förändrar det svenska samhället och hur Heliga Birgitta blir en av de mest inflytelserika personerna i Europa under medeltiden. Detta bland annat genom skildringar från både Vadstena och Alvastra kloster i Ödeshög. Avsnittet sänds nu på söndag den 26 november. Drottning Margaretas politiska gärning skildras i det femte avsnittet, som sänds den 3 december.

För intervjuer eller mer information:

Sofia Kummel, verksamhetsansvarig Sancta Birgitta Klostermuseum, 013–230 330, sofia.kummel@ostergotlandsmuseum.se

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.