2024-03-01 07:00Pressmeddelande

Dolda bildskatter på Sancta Birgitta Klostermuseum

Bild ur fotoutställningen "Det som göms i snö - dolda bildskatter från Vadstena".Bild ur fotoutställningen "Det som göms i snö - dolda bildskatter från Vadstena".

Gator och torg i vinterskrud, arbete och nöje på isen – kanske ett och annat välbekant ansikte i vimlet? Mars månad innebär sista chansen att besöka fotoutställningen Det som göms i snö – dolda bildskatter från Vadstena på Sancta Birgitta Klostermuseum.

Utställningen är ett samarbete med Föreningen Gamla Vadstena och visar fotografiska pärlor från Vadstena i vinterskrud, hämtade ur föreningens arkiv.

– Vi är väldigt glada över detta samarbete! Föreningen gör ett betydelsefullt arbete med att samla in och bevara alla dessa fotografiska minnen. Att nu få se bilderna i stort format på museet gör det ännu lättare att få syn på intressanta detaljer, säger Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

De äldsta bilderna i utställningen är från tidigt 1900-tal. Efter nedslag i olika decennier landar besökaren i 1970-talets Vadstena.

I utställningen finns även en vägg med fotografier som privatpersoner har lämnat in. Där ses nyare fotografier på vintriga Vadstenavyer, lekfulla systrar på isen och inte minst det traditionsenliga julbadet vid Pumphuset.

Det som göms i snö – dolda bildskatter från Vadstena visas till och med den 31 mars 2024. Sancta Birgitta Klostermuseum har öppet lördagar kl. 11.00–17.00 samt dagligen 28–31 mars. Sedan årsskiftet är det fri entré för barn och ungdomar under 18 år.

För intervjuer eller mer information:

Sofia Kummel, verksamhetsansvarig Sancta Birgitta Klostermuseum, 013–230 330, sofia.kummel@ostergotlandsmuseum.se

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.