2023-11-27 07:00Pressmeddelande

Barbro Mellqvist får Cnattingiuspriset 2023

Barbro Mellqvist, 2023 år mottagare av Cnattingius pris.

Bengt Cnattingius pris för 2023 går till Norrköpingsbon Barbro Mellqvist för hennes insatser för kulturlivet inom särskilt Söderköpings kommun. Prisutdelningen äger rum på Östergötlands museum nu på söndag den 3 december kl. 14.00.

Innan pensionen arbetade Barbro Mellqvist som näringslivssamordnare på Söderköpings kommun, där hon även varit kultursekreterare och ansvarig för Medeltidscentrum. Dessförinnan har hon även arbetat som producent på Östgötamusiken och som kultursekreterare i Norrköpings kommun.

Motiveringen lyder:

Barbro Mellqvist tilldelas Cnattingius pris för sitt stora engagemang för kultur och kulturarvsfrågor i framför allt Söderköping. Barbro har med stor entusiasm och kompetens gjort viktiga insatser för att synliggöra och utveckla kulturlivet i Söderköpings kommun. Efter pensionen har hon fortsatt med kulturverksamhet som ansvarig för Edgards på Lagnö i Sankt Anna, med utställningar, musikkvällar, servering och turistinformation.

Det är Östergötlands museum som årligen delar ut Cnattingius pris till en person eller organisation som forskat eller arbetat i Bengt Cnattingius efterföljd rörande främst östgötsk historia, konst och kulturmiljövård.

– Så fantastiskt roligt och hedrande att få detta pris. Jag har fått arbeta i ett team där politiker, tjänstemän och kulturarbetare med gemensamma krafter har gjort stadens och skärgårdens historia mer synlig och tillgänglig. Vi har också haft ett gott samarbete med museer, universitetet och andra kulturinstitutioner i Östergötland, säger Barbro Mellqvist.

Priset överlämnas av styrelseordförande Fredrik Björkman och museichef Olof Hermelin den 3 december kl. 14.00, i Wallenbergsalen på Östergötlands museum i Linköping. Evenemanget är öppet för alla och arrangeras i samarbete med Östergötlands museums vänner. Utöver prisutdelning, tal och information om museets och vänföreningens verksamheter bjuds det även på fika.

Åtvidabergssonen och konsthistorikern Bengt Cnattingius (1899–1993) var amanuens vid länsmuseet från 1924 och sedermera museichef åren 1933–1966, med stor betydelse för uppbyggandet av Östergötlands museum och utvecklingen och bevarandet av det östgötska kulturarvet.

För mer information och intervjuer:

Barbro Mellqvist, Cnattingiuspristagare 2023, 076-19 37 066, mellqvist.barbro@gmail.com

Olof Hermelin, museichef Östergötlands museum, 013-23 03 01, olof.hermelin@ostergotlandsmuseum.se

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.

Kommunikatör
Lovis Aaröe