2023-04-24 08:00Pressmeddelande

Vernissage för Dekadansbanan

Dansant samtidskonst av fem östgötska konstnärer, med utgångspunkt i ett residens på kulturreservatet Öna. Lördagen den 6 maj kl. 13.00 är det vernissage för Dekadansbanan på Östergötlands museum. Välkommen att recensera utställningen och/eller intervjua konstnärerna.

För hundra år sedan byggde Verner "Mosen" Ahnberg en spektakulär dansbana på Öna utanför Linköping. Han ville locka traktens ungdomar och möjligen även själv "träffa ett fruntimmer". Tyvärr kom inte så många besökare som han hade hoppats.

Med kärleksfull respektlöshet återuppfördes dansbanan sommaren 2020 av fem samtidskonstnärer. Med utgångspunkt i historiska bilder, texter och en ihopdiktad obestämd dåtidsestetik skapade konstnärerna en nöjesmetropol på Öna. På grund av pandemin blev det ingen dans då heller. Nu görs ett tredje försök att ge liv åt Dekadansbanan i ytterligare ett nytt sammanhang; i Westmanhallen på Östergötlands museum.

Medverkande konstnärer är Mattias Hofvendahl (Linköping), Aldís Ellertsdóttir Hoff (Norrköping), Anx Kupiainen (Norrköping), Rasmus Sköld (Vadstena) och Jennifer Spångerud (Boxholm).

Dekadansbanan invigs av initiativtagaren för Öna Residency och tidigare länskonstkonsulenten Lena Wiklund. I samband med vernissagen blir det också livemusik med Lill-Folkes (kl. 12.00, 14.00 och 15.00). Under utställningsperioden den 6 maj–19 augusti 2023 håller konstnärerna i flera publika performance och workshops, exempelvis i skulptering och dans.

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena.