2020-12-15 09:13Pressmeddelande

UNGA KONSTNÄRER SÄTTER FÄRG PÅ ELSKÅP I MJÖLBY

Fem utvalda elskåp i centrala Mjölby ska färgsättas i projektet ”Målerikraft”, ett samarbete mellan Ung Konst Öst, Mjölby kommun och Mjölby Svartådalen Energi AB. Ungdomar mellan 13 och 25 år har tävlat om att få göra sina bilder på elskåpen och fem vinnare har nu valts ut.

Under våren 2021 kommer fem elskåp i Mjölby att färgsättas av unga konstnärer. Det ska ske inom ramen för projektet ”Målerikraft”, ett samarbete mellan Ung Konst Öst, Mjölby kommun och Mjölby Svartådalen Energi AB.

Målerikraft-projektet inleddes under hösten 2020. Ungdomar 13-25 år, som gillar att teckna och måla, bjöds in till två workshopar på temat skissande och gatukonst. Konstnär Hasti Radpour fungerade som inspiratör och handledare. Hasti Radpour har bland annat arbetat med utomhusmåleri i Vallastaden i Linköping.

Ung Konst Öst bjöd samtidigt in till skisstävling där fem vinnare ska få dekorera var sitt elskåp i Mjölby under våren 2021. 18 förslag och skisser kom in och fem har nu valts ut. De utvalda unga konstnärerna, mellan 13 och 16 år gamla, är Agnes Höglund, Ella Lans, Hugo Santana Karlsson, Isabelle Uner och Oscar Johansson.

Bläckfisktanken är namnet på Oscar Johanssons bidrag. Han tycker att det ska bli roligt “att allmänheten får se” och han önskar "att de drar på smilbanden" när de ser bilderna på elskåpen.

Ella Lans bild har fått namnet Ups and Downs. ”Jag hoppas att folk blir glada av min målning” säger Ella Lans och fortsätter ”Själva motivet/meningen med den här är ju att man mår olika och har olika humör olika dagar och att det är helt ok. Det är ok att vara arg. Det är ok att vara ledsen och så vidare. Och det här visar jag genom att måla olika stadier av havet. Jag valde det starka färgvalet just på grund av att man kan reagera positivt när det är starka och glada färger.”

Hugo Santana Karlsson älskar att teckna. Hans bild heter Snow foot, och på frågan om vad som är det roligaste med projektet svarar Hugo “Att se hur folk reagerar på min teckning”. Och den reaktion han hoppas på är ett “WOW!! Eller vad Cool!”.

Representanter för media får gärna vara med när de fem elskåpen målas på plats under helgen 15–16 maj 2021. Konstnär Hasti Radpour kommer att ha en stödjande funktion för de unga konstnärerna under måleriprocessen.

Anton Bergström Grabowska
Projektkoordinator, Ung Konst Öst/Östergötlands museum