2023-12-19 07:00Pressmeddelande

Succéutställningen Aquanauts förlängs

Varelse från utställningen Aquanauts. Skulptur av Pompe Hedengren.Skulptur av Pompe Hedengren. Foto: Carl Thorborg

Under hösten har utställningen Aquanauts – Expeditionen väckt förundran och lockat besökare till Östergötlands museum. Utställningsperioden förlängs till den 14 januari 2024 för att så många östgötar som möjligt ska hinna ta del av denna fascinerande upplevelse.

Vetenskap, konst, fantasi och visuella gestaltningar. Allt ryms i den här spektakulära utställningen om den häpnadsväckande expeditionen till Siljansringen i juni 1897, tillsammans med paleontologen Beata Gardelius och geologen Inga-Lisa Blomgren.

Aquanauts – Expeditionen avslöjar vad som hände under en av förra sekelskiftets mest dramatiska svenska forskningsexpeditioner, inklusive upptäckten av en ny människoliknande art. På Östergötlands museum kan besökaren se tio av dessa replikor i naturlig storlek samt benrester, förunderliga artefakter och fossilerade fynd. Utställningen rymmer även dagböcker, dokument, fotografier, teckningar och 115 år gamla doftspår.

Vid invigningen i Linköping den 23 september hade redan 100 000 personer sett utställningen och föreställningen med samma namn. Och även i Östergötland har utställningen gjort succé.

– Under november och december har vårt besöksantal ökat med 30–40 procent jämfört med förra året. Det är sannolikt fler aspekter som spelar in, men vi tror absolut att Aquanauts är en del av förklaringen, säger Gabriela Huk, avdelningschef för Publik och lärande på Östergötlands museum.

Museet har också gjort en särskild satsning mot skolor i Östergötland när det gäller riktade program och visningar – från förskoleklass till gymnasium – med utgångspunkt i utställningen och fokus på bland annat historieskrivning och källkritik.

Nu är det bara en knapp månad kvar innan Aquanauts – Expeditionen, skapad av Pompe Hedengren, Sara Mac Key och Erik Gullberg, packas ner. Slutdatumet har flyttats fram en vecka; till söndagen den 14 januari 2024.

– Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att se den nu under helgledigheterna. Det här är en utställning som passar både yngre och äldre, vana såväl som ovana museibesökare. Det är som att kliva in i ett helt eget och fascinerade universum, säger Gabriela Huk på Östergötlands museum.

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.