2020-09-08 07:31Pressmeddelande

Stort nyinstiftat pris inom kulturhistoria delas ut för första gången

Ämnen
Bibliotek, museum
Taggar
olof skoglunds stiftelse pris arkeologi kulturhistoria östergötlands museum
Regioner
ÖstergötlandLicens: Medieanvändning Filformat: .jpg Storlek: 1181 x 1181, 967 KB

Göran Tagesson tilldelas Kulturhistoriepriset ur Olof Skoglunds stiftelse

Pressen inbjuds att närvara vid utdelningen som sker under högtidliga former.

Tid: 11 september, kl 10:30

Plats: Klosterhusets ”stenmuseum” i Vreta Kloster

Göran Tagesson tilldelas kulturhistoriepriset från Olof Skoglunds stiftelse år 2020. Tagesson är arkeolog och docent och har med stor nyfikenhet forskat om Linköpings och Östergötlands historia. Han har aktivt bidragit till en ny bild av det medeltida Linköpings framväxt och skapat ny kunskap om bland annat Vreta klosters kyrka och Vadstena slott.

Att berätta om resultaten av forskning och arkeologiska undersökningar är något som förknippas med Göran Tagesson. Han har förmågan att göra resultaten begripliga och hans utgångspunkt är alltid att det är roligt att lära. Detta har gjort honom till en uppskattad föredragshållare, skribent, författare och redaktör.

Bakom det nyinstiftade kulturhistoriepriset, som i år uppgår till 100 000 kronor, står Olof Skoglunds stiftelse. Stiftelsen har som uppgift att stödja och inspirera verksamhet inom kultur och historia i Östergötland. Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till organisationer och institutioner verksamma i länet och bidrar även till personliga stipendier.

– Det är ytterst ovanligt numera att det instiftas nya pris inom kulturhistoria, men likafullt är det viktigt att på detta som andra sätt lyfta det arbete som bedrivs för vårt gemensamma kulturarv. Därför är det roligt att kunna dela ut detta stora och viktiga pris, säger Elisabeth Nilsson, ordförande för prisnämnden i Olof Skoglunds stiftelse.

Olof Skoglund var född vid släktgården i Doverstorp och kände mycket för hembygden. Han gick bort våren 2018.

– Han var jurist och arbetade hela sitt yrkesliv som diplomat på UD och hade tjänster på många platser runt om i världen, sista tiden som ambassadör i Prag. Olof bodde i Stockholm, men återvände alltid till hembygden. Det kulturhistoriska priset är stort och lyfter Östergötlands kulturhistoria i stiftarens anda, och årets pristagare är en bra första representant, säger Börje Risinggård, ordförande för Olof Skoglunds stiftelse.

Kontakt: Niklas Ekelund, kommunikatör Östergötlands museum, 079-585 98 79