2023-02-15 07:00Pressmeddelande

Serier och seriekonst i Stafetten 2.0

I den trettiosjätte Stafetten-utställningen i vår serie med samtidskonst ställer serietecknarna Jonatan Rosén och Malin Granroth ut politiska, roliga, tänkvärda, bildande och flummiga serier och seriekonst.

Länskonstkonsulent Lena Wiklund inviger utställningen lördag 25/2 kl. 14.

Att få veta vad som händer när ett museum inte själv bestämmer vem som ska ställa ut var tanken när utställningsstafetten med samtida konstnärer från Östergötland startade 2006. Varje utställare väljer själv nästföljande, man väljer kvinna, kvinna väljer man och så vidare. Stafetten har tagit ny form med större utställningslokal och två nya utställare per utställning.

Stafetten förhandsvisas för media i Galleri Wåghals Östergötlands museum onsdag 22 februari kl. 13.00. Konstnärerna kommer att finnas på plats tillsammans med Lena Wiklund.

Stafetten har fått undertiteln serier och seriekonst och den visas i Galleri Wåghals 25/2 - 11/6

Kontakt: Länskonstkonsulent, Lena Wiklund, 013 - 23 03 40

På Östergötlands museum finns alltid något spännande att upptäcka, bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen ”Vägen hit” är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen ”Verkligheter” finns bland annat målningen "Adam och Eva", tillverkad på 1500-talet i Cranachs ateljé i Tyskland. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en spännande och lärorik upplevelsemiljö för barnfamiljer.