2023-09-05 06:00Pressmeddelande

Seniortisdagar på Östergötlands museum

Nyheten "Seniortisdag på museet" är en återkommande programpunkt under hösten.

En kreativ och fördjupande förmiddag varje vecka vigd åt 60-plussare. Idag äger det första tillfället av höstens Seniortisdagar rum på Östergötlands museum i Linköping.

Seniortisdag på museet är en förmiddag för den som är 60+ och intresserad av konst och historia, eller bara vill umgås i en härlig och kreativ miljö. Här kan man träffa nya människor eller gamla bekanta och diskutera kulturfrågor, se utställningar och/eller skapa tillsammans.

– Seniorträffarna ger oss möjlighet att bekanta oss med museets aktuella utställningar och ha gästande expertis från olika avdelningar. Vi kommer att ha skapande i ateljén som en återkommande del i programmet, med en trevlig fikastund där vi delar idéer och tankar om det vi har sett. Det är roligt att dela upplevelser med andra! säger Åsa Nyberg Botshinda, konstpedagog på Östergötlands museum.

Seniortisdag är en återkommande programpunkt i höstens fullmatade museiprogram. Förmiddagen arrangeras varje tisdag den 5 september–12 december (med undantag för den 31 oktober) kl. 10.00–12.00.

– Utöver barnfamiljer är en stor del av våra besökare just lite äldre konst- eller historieintresserade människor. Då känns det extra kul att kunna erbjuda en stund i veckan där de får utrymme att träffas, lära känna andra och diskutera stora som små frågor, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats på Östergötlands museum.

Seniortisdag på museet ingår i årskort, annars gäller ordinarie entréavgift. Fika ingår.

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.