2024-07-12 05:30Pressmeddelande

Pontus Plaenge tilldelas Olof Skoglunds kulturhistoriepris 2024

Årets kulturhistoriepris från Olof Skoglunds stiftelse går till skådespelaren och regissören Pontus Plaenge.Pontus Plaenge tilldelas Olof Skoglunds kulturhistoriepris 2024.

För sitt stora engagemang som skådespelare och regissör samt för sina insatser för östgötsk kultur med initiativet Shakespearefabriken tilldelas Pontus Plaenge 2024 års kulturhistoriepris från Olof Skoglunds stiftelse. Priset delas ut den 20 juli i samband med föreställningen på Shakespearefabriken i Vadstena.

Årets pristagare av Olof Skogslunds stiftelses kulturhistoriepris är regissören och skådespelaren Pontus Plaenge, som skapat nationellt genomslag för östgötsk kultur med projektet Shakespearefabriken i Vadstena. Sedan 1996 har man spelat olika dramer av Shakespeare och utvecklats till en organisation som förenar Shakespeares tidlösa pjäser och främjande av skådespeleri med lokal historia och kultur.

– Med sin passion och dedikation har Pontus satt Shakespeare på östgötakartan och skapat en tänkvärd och lustfylld teaterupplevelse. Hans energi sprider glädje och längtan efter sommaren, säger Hans Nilsson, ledamot i Olof Skoglunds stiftelse.

Olof Skoglunds stiftelse har som uppgift att stödja och inspirera verksamhet inom kultur och historia i Östergötland. Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till organisationer och institutioner i länet såsom Linköpings universitet, Östergötlands museum, Vadstena-Akademien och hembygdsföreningar i Östergötland. Stiftelsen bidrar även till personliga stipendier. Mot den bakgrunden och med samma syfte utlyser stiftelsen ett årligt pris till en person eller organisation som gör eller har gjort berömvärda insatser som berör länets kultur och historia.

– Att få möjligheten att hylla det arbete som bedrivs för vårt gemensamma kulturarv är en ynnest. Olof Skoglunds pris har numera blivit ett etablerat sätt att hylla framstående kulturpersonligheter i regionen. Därför är det roligt att för fjärde året i rad kunna dela ut detta stora och viktiga pris, säger Elisabeth Nilsson, ordförande för prisnämnden i Olof Skoglunds stiftelse.

Den 20 juli kl 16.00 delas priset ut i samband med föreställningen på Shakespearefabriken i Vadstena. Varmt välkomna att närvara!

Kontaktperson: Hans Nilsson, 0730294685, nilssonhistoria@gmail.com.

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.