2021-05-24 14:40Pressmeddelande

På tapeten – Löfstad slotts tapetskatt

Löfstad slott har en unik samling tapeter från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Denna tapetskatt uppmärksammas med liten utställning i den gamla kyrksalen under sommaren. Originaltapeter visas tillsammans med berättelser om sällskapslivet och kungliga besök i slottets gästrumsvåning, där tapeterna än idag pryder rummens väggar.

Flera av slottets tapeter har stått som förlaga till Sandberg Wallpapers kollektion ”Löfstad”. För att åskådliggöra tapeternas prakt i dess rätta miljö kommer delar av kollektionen att sättas upp på tre meter höga väggar i utställningslokalen.

På tapeten kan ses i Kyrksalen i slottets södra flygel 1/6-31/10.

Utställningen förhandsvisas för media fredag 28/5 kl 10-12. Då berättar vi även om sommarens övriga aktiviteter på Löfstad slott.

Per Stålebro, verksamhetsledare Löfstad slott
per.stalebro@ostergotlandsmuseum.se