2023-05-16 06:00Pressmeddelande

Olof Skoglunds pris till Torbjörn Köhl

Dubbelbild med Torbjörn Köhl och Linköpings domkyrka.

Domkyrkokapellmästare Torbjörn Köhl tilldelas 2023 års kulturhistoriepris ur Olof Skoglunds stiftelse. Han får priset – och prissumman på 100 000 kronor – för sitt stora engagemang för det östgötska kulturarvet. Prisutdelningen sker under högtidliga former i Linköpings domkyrka tisdagen den 30 maj kl. 19.00.

Torbjörn Köhl är bördig från Linköping och utbildad i Stockholm och Bremen. Han har medverkat i många orkestersammanhang, till exempel vid orkestrar i Paris, Köln, Köpenhamn och London. I Sverige märks hans deltagande i Drottningholms Barockensemble, Östgöta Barock och den Göteborgsbaserade barockensemblen Corona Artis. Torbjörn Köhl har en stark pedagogisk ådra och är även verksam som dirigent och föreläsare.

Prisnämndens motivering lyder:

Torbjörn Köhl tilldelas priset för sitt stora engagemang för det östgötska kulturarvet och sin musikaliska och kulturhistoriska bredd som sträcker sig från populärmusik över till folkmusik och medeltida ballader till klassisk musik och kyrkomusik. Han har med stor entusiasm och kompetens gjort viktiga insatser för att uppmärksamma östgötska tonsättare och äldre musik från Linköpings stift.

Olof Skoglunds stiftelse har som uppgift att stödja och inspirera verksamhet inom kultur och historia i Östergötland. Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till organisationer och institutioner verksamma i länet och bidrar även till personliga stipendier.

Juristen och diplomaten Olof Skoglund föddes på släktgården i Doverstorp och kände varmt för sin hembygd. Han gick bort våren 2018 och det nyinstiftade årliga priset i hans namn delades ut första gången 2020. Tidigare mottagare av kulturhistoriepriset är arkeologen och forskaren Göran Tagesson, historikern och författaren Annika Sandén och arkivarien och forskaren Claes Westling.

Välkommen att ta kontakt för intervjuer eller mer information!

Torbjörn Köhl, domkyrkokapellmästare i Linköpings domkyrka och mottagare av 2023 års kulturhistoriepris, 070-68 10 246, torbjorn.kohl@svenskakyrkan.se

Elisabeth Nilsson, ordförande för prisnämnden i Olof Skoglunds stiftelse och tidigare landshövding i Östergötland, 070-58 88 933, nilsson.elisabeth1@outlook.com

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.

Kommunikatör
Lovis Aaröe