2023-06-19 06:00Pressmeddelande

Nytt nummer av Arkeologi i Östergötland

Omslaget och ett axplock av innehållet i 2023 års nummer av Arkeologi i Östergötland.Omslaget och ett axplock av innehållet i 2023 års Arkeologi i Östergötland.

Långväga krigare i Vreta kloster, en kyrka på botten av Göta kanal och Norrköpings skarprättare. Om det och mycket mer berättas i årets nummer av Arkeologi i Östergötland. Välkommen till en pressträff på Östergötlands museum torsdagen den 29 juni kl. 14.30.

På pressträffen presenteras årets tidskrift; ett fullmatat nummer med 30 artiklar där 25 skribenter berättar om stort och smått inom östgötsk arkeologi. Några av författarna finns också på plats.

2023 års nummer av Arkeologi i Östergötland rör sig över alla tider – från stenålderns jägare fram till ångbåtsporslin och en dansbana från 1930-talet. Visste de som dansade där att det fanns gravar under dansgolvet? Och visste du att bävern hjälpte stenålderns människor att fälla träd?

Dessutom bjuder Vättern på ett 6 000 år gammalt fynd. En vikingatida nyckel hittades i Tråbrunna strax utanför Norrköping och i Hällestad i Finspångs kommun finns spår efter Sveriges första industri. Bland tidskriftens sidor återfinns också Linköpings förste boktryckare och kamrerens fynd som kom ut ur garderoben.

Tidskriften Arkeologi i Östergötland är ett samarbete mellan arkeologer från Arkeologerna vid Statens historiska museer, Stiftelsen Kulturmiljövård och Östergötlands museum – alla verksamma i Östergötland.

Frågor om tidskriftens innehåll:

Ann-Charlott Feldt, arkeolog och redaktör, 0708-96 14 03,
ann-charlott.feldt@ostergotlandsmuseum.se

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.

Kommunikatör
Lovis Aaröe