2023-06-15 06:00Pressmeddelande

Nyheter i museets konstsamling ställs ut

Nils Dardels porträtt av Georges Papazoff (beskuren).Nils Dardels porträtt av Georges Papazoff. Bilden är beskuren. Foto: Jonas Karlsson/Östergötlands museum

Följ med bakom kulisserna på Östergötlands museum! I den nya utställningen Uppdrag konst – Inköp, gåvor och lån visas samtida verk av regionala konstnärer och verk av moderna svenska konstnärer, bland annat Nils Dardel och Carl Fredrik Hill. Samtidigt kan besökaren lära sig mer om museets konstsamling och samlande.

Välkommen på pressvisning måndagen den 26 juni kl. 11.00.

På plats vid förhandsvisningen finns museets konstintendent Melanie Klein och konstpedagog Åsa Nyberg Botshinda, som kan berätta mer om ett museums konstsamlande i allmänhet och Östergötlands museums samlande i synnerhet.

Östergötlands museums konstsamling omfattar cirka 10 000 föremål, bland annat oljemålningar, akvareller, grafik, teckningar och skulpturer. Kärnan är en gåva på över 1 800 konstverk som samlaren Carl Dahlgren testamenterade till museet efter sin död 1894.

– Det är huvudsakligen porträtt och landskapsmålningar i olja och därför passar dessa två genrer särskilt bra att samla. Då kan vi visa hur de har utvecklats under historiens gång. Men det är också viktigt att stärka den regionala konsten och spegla mångfalden i vårt samhälle, säger Melanie Klein, konstintendent på Östergötlands museum.

Bland de nya verken som visas i utställningen finns Olle Schmidts omdiskuterade Tankar i tiden och Hasti Radpours självporträtt This shall also pass, skapat under coronapandemin.

Uppdrag konst visas i Galleri Wåghals 28 juni–5 november 2023. Utställningen invigs med en lunchvernissage onsdagen den 28 juni kl. 13.00.

Ämnen: konst

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.