2021-02-10 17:53Pressmeddelande

Ny webb för länets konstnärer – med plats för samtal

Nu släpps en ny och omarbetad webbplattform för Östergötlands bild- och form-utövare. Här kan uppdragsgivare, som kommuner och landsting, hitta över 100 konstnärer, verksamma i regionen. Det handlar om en uppdaterad version av Konst- Form- och Design i Östergötland. Webbplatsen har funnits sedan 2009, och den administreras av konstkonsulent Lena Wiklund på Östergötlands museum.

– På den nya webben kan bild- och form-utövarna presentera sina konstnärskap på ett mer ändamålsenligt sätt, säger Lena Wiklund. Här finns även, som tidigare, information om länets konstrundor och om verksamma konstnärsföreningar, ateljéföreningar och kollektivverkstäder i regionen.

Helt nytt är att det nu även finns plats för ett fördjupat samtal inom konstområdet och om konstens villkor i länet. Konstkonsultenten tar in redaktionellt material; artiklar, reportage, essäer, recensioner, debattinlägg etc.

Redan nu kan man läsa två inlägg av konstnären Mattias Hofvendahl; ”Samtal i absolut mörker” och ”Workshop: Ideas on wheels”. Och konstnären Isabel Cantzler har bidragit med en artikel med titeln ”Samtala om konst – behövs det?”. På tur står väl kända konstskribenter som Christer Fällman, Mats Granberg och Sievert Sjöberg, liksom konstnärerna Mika Liffner och Louise Waite.

– Det finns en brist i bevakningen av konstområdet i så gott som hela landet, så det här blir jättespännande, säger Lena Wiklund, som hoppas att KFD-webben ska kunna fylla en del av det tomrummet.

En annan nyhet är att Ung Konst Öst har flyttat in på webbplattformen, med tips för unga mellan 13-25 år som är intresserade av skapande och konst. Ung Konst Öst är ett stort samverkansprojekt med målet att lyfta fram unga kreativa personer i länet och erbjuda dem en plattform för att mötas, synas, samverka och utvecklas.

Kontakt: Lena Wiklund, 0701-08 47 15

Östergötlands museum genomgår en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping få en omfattande renovering. Samtidigt producerar vi nya utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.