2024-02-27 12:00Pressmeddelande

Kvinnohistoria i fokus på Östergötlands museum

Kvinnohistoriskt fokus på museets föreläsningar i vårTre av vårens föreläsare: Karin Carlsson, Lina Thomsgård och Marie Lok Björk

I samband med Internationella kvinnodagen den 8 mars sätter Östergötlands museum extra fokus på kvinnohistoria. Lina Thomsgård, Marie Lok Björk och Karin Carsson är tre av de föreläsare som gästar museet med olika perspektiv som bidrar till att fylla historieskrivningens luckor.

– Det känns både kul och viktigt att just de här tre rösterna kommer hit för att ge oss nya perspektiv på historia och utmana vår världsbild. Det är lätt att tänka att vi nått fram till en ny verklighet där kvinnor får tillräckligt med utrymme och att "nu kan vi det här", men det går alltid att lära sig mer och tänka nytt och det tror vi att dessa tre kan bidra till,  säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare på Östergötlands museum.

Den 6 mars kommer Lina Thomsgård, skribent, programledare och föreläsare, för att prata om hur en alternativ historieskrivning kan se ut  om vi placerar in kvinnorna i historien. Den 27 mars kommer författaren Marie Lok Björk för ett samtal om journalisten och sexualupplysaren Elise Ottesen-Jensen, även känd som Ottar. Innan samtalet genomförs en specialvisning av ett porträtt av Elise Ottesen-Jensen, målat av Siri Derkert. I anslutning till utställningen Carry Me – 100 år av handväskor, gästas museet den 10 april av historikern Karin Carlsson, som berättar om sin bok Kvinnosaker och om föremål som vi ofta finner i handväskan.

Under hela mars händer det många fler aktiviteter som på olika vis berör kvinnors perspektiv och historia, se vårt samlade program. Välkomna till Östergötlands museum!

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.

Kommunikatör
Lovis Aaröe