2020-05-22 10:15Pressmeddelande

Kulturarvsdagen blir digital

För första gången blir Kulturarvsdagen digital. Tisdag 26/5 kl 9-12 kan du, via dator eller mobil, följa programmet som livesänds från stadshuset i Mjölby. Under sändningen visas även filmade inslag och det går att kommentera och ställa frågor via en chattfunktion.

Kulturarv Östergötland arrangerar vårens Kulturarvsdag i Mjölby tisdag 26/5. Det blir ett annorlunda arrangemang där inslagen kommer att visas på nätet mellan kl 9 och 12, i en livesändning från stadshuset i Mjölby. Vi sänder på museets youtube-kanal. Länk till sändningen kommer även att finnas på Kulturarv Östergötlands webb.

Sedan tjugo år arrangeras Kulturarvsdagen två gånger per år, och den riktas till alla i regionen som arbetar med kulturarv, privat, ideellt eller offentligt.

– Kulturarvsdagen har en viktig funktion och vi ville genomföra den trots att corona-pandemin gjort det svårt att hålla vanliga konferenser och seminarier, säger Anja Praesto, verksamhetsledare på Kulturarv Östergötland.

Dagen arrangeras i samarbete med Mjölby kommun som firar 100 år som stad. På programmet står bland annat en husvandring i Mjölby, ett inslag om Skånska Lasses hus och Brukskultur Åtvidaberg ska berätta hur man gör en podd för att nå ut med berättelser från det Östgötska kulturarvet. Läs mer om programmet.

Bland de medverkande finns kommunalrådet Cecilia Burenby, kultur- och fritidsstrateg Lena Lindgren, Albin Lindqvist från ÖLFA, Camilla Smedberg och Roy Andersson från Brukskultur Åtvidaberg, Carl-Gustav Svensson från Mjölby hembygdsförening och Ann-Charlott Feldt, arkeolog på Östergötlands museum.

Kulturarvsdagen brukar locka mellan 50 och 150 besökare och Anja Praesto hoppas att lika många eller ännu fler nu kommer att bänka sig framför datorn i stället. Och för den som har annat inbokat 26/5 går det att ta del av Kulturarvsdagen i efterhand. Men då utan den möjlighet att chatta och ställa frågor som erbjuds under livesändningen den aktuella dagen.

– Ett nytt sätt att möta publiken, som blir ett bra tillfälle för oss att pröva den här tekniken, säger Niklas Ekelund, kommunikatör på Östergötlands museum.

Kontakt:
Anja Praesto, Östergötlands museum/Kulturarv Östergötland, 070 - 180 67 46
Gabriela Huk, Östergötlands museum, 070 - 100 93 96
Lena Lindgren, Mjölby kommun, 070 - 281 89 41

Kulturarv Östergötland är en regional verksamhet med ekonomiskt stöd från Region Östergötland. Kulturarv Östergötland fungerar som ett nätverk bestående av intressenter inom museer, arkiv och bibliotek, kommuner, hembygdsföreningar samt organisationer och privatpersoner med intresse för det Östgötska kulturarvet. Kulturarv Östergötland har administrativ hemvist på Östergötlands museum, och integreras där med övrig verksamhet.

Östergötlands museum genomgår en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping få en omfattande renovering. Samtidigt satsar vi på att skapa större upplevelser för både hjärta och hjärna. Bland mycket annat väntar dig nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.