2023-09-28 07:00Pressmeddelande

Jazz för hela familjen på museet

Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare på Östergötlands museum, tillsammans med Andreas Törnqvist på Make The Scene, i Wallenbergsalen.

Östergötlands museum testar ett nytt konsertkoncept för barnfamiljer, i samarbete med den lokala arrangören Make The Scene. Lördagen den 14 oktober blir det Grammisbelönad jazz i form av konserten Jazzoo med bandet Oddjob.

Oddjob har gjort över 100 hyllade föreställningar i konsert- och kulturhus i Sverige, Norge, England, Tyskland och Frankrike. Den 14 oktober kommer de till Linköping för dubbelkonsert på Östergötlands museum, där den första riktar sig till barn och familjer.

Barnprojektet Jazzoo har bland annat belönats med det prestigefyllda Grand Prix Du Disque i Frankrike och visats på SVT Barnkanalen.

– Vi vill väcka nyfikenhet för kultur hos barn och ge familjer möjlighet att uppleva kvalitativ musik. Oddjob kombinerar musiken med lekfulla filmer, så barnen får använda flera sinnen samtidigt, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats på Östergötlands museum.

Efter konserten är besökarna välkomna till museets Ateljé Rut för att skapa på tema djur, tillsammans med en pedagog. Samtidigt svidar bandmedlemmarna om inför en matinékonsert för vuxna.

– Oddjob består av några av Sveriges främsta musiker inom sin genre. Även för den vanliga jazzintresserade tror jag att båda konserterna är väldigt roliga, säger Andreas Törnqvist på Make The Scene.

Sedan ett par år tillbaka samarbetar Östergötlands museum med Make The Scene för att fylla Wallenbergsalen med minnesvärda musikupplevelser inom jazz, folkmusik och världsmusik. Nyligen blev det en fullsatt sal när Bröderna Johansson gästade museet och nu på lördag den 30 september är det dags för Fröken Elvis & GIGANTERNA.

– Jag brinner för att göra arrangemang i Linköping och har länge velat göra mer grejer för barn. Vi tycker att det här nya konceptet med Jazzoo är jätteroligt; att binda ihop musiken med det visuella och det kreativa, säger Andreas Törnqvist på Make The Scene.

Biljetter till konserterna köps via Make The Scene.

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.