2022-05-02 14:50Pressmeddelande

Hagdahls Kök blir Charles Emils

Härmed presenterar vi trion som tar över museets restaurang lagom till nyöppningen 14 maj 2022: Peter Cederhem, Abdel Haddadi och Sara Cederhem. Peter är kökschef, Abdel är restaurangchef och Sara ansvarar för caféverksamheten.

Samtidigt får restaurangen ett nytt namn: Charles Emils. Detta efter Charles Emil Hagdahl som skrev den berömda kokboken och även fått namnge restaurangen fram till nu. Hagdahl får fortsätta vara den andlige fadern till verksamheten, men nu med sitt förnamn i stället för efternamnet. (Franskt uttal är påbjudet utifrån namnbärarens egna preferenser, "svengelskt" för den som föredrar detta och vi övriga kan använda "öschöttska". 😉)

– Jag kan se att besökare och gäster hamnar i centrum och erbjuds en hög servicenivå och ett kvalitativt utbud av mat och dryck. Samarbetet mellan Charles Emils och museet gör dessutom att vi kan erbjuda attraktiva möteslokaler och upplevelser för både större och mindre event, säger Olof Hermelin, chef för Östergötlands museum.

De nya krögarna har ambitionen att göra Charles Emils till en restaurang som blir en naturlig gastronomisk arena för Linköpings invånare och besökare. Maten har sin bas i den svenska och franska gastronomin med tydliga inslag från det asiatiska köket. Restaurangen kommer servera luncher och ha kvällsöppet där mellanrätter med fokus på grönt kommer att serveras.

– Vi är oerhört stolta över vår restaurang och ser med glädje fram mot att öppna upp dörrarna för våra gäster den 14 maj, säger Peter Cederhem.

Peter Cederhem har en bakgrund inom restaurangbranschen sedan slutet av 1980-talet, har arbetat som restaurangkonsult, praktiserat på flera michelinrestauranger i Sverige och har arbetat som restauranglärare i Norrköping. Senast drev han Stenholmens restaurang i Linköping samt verksamheten Kockar Hemma. Abdel Haddadi har både arbetat på flera restauranger runtom i Europa och på olika restauranger i Linköping. Peter och Abdel träffade varandra på Stenholmens restaurang där Abdel ansvarade för matsalsarbetet. Sara Cederhem har en bakgrund som administratör och ansvarar förutom caféverksamheten på Charles Emils även för det administrativa arbetet i restaurangen.

Charles Emil Hagdahl, född 7 februari 1809 i Linköping, död 29 november 1897 i Stockholm, var en svensk läkare och författare till "Kokkonsten som vetenskap och konst" från 1879. Han testamenterade sin omfattande konstsamling till Linköpings stad och lade därmed grunden till Linköpings stads museum för konst som numera ingår i Östergötlands museum.

Kontakt:
Peter Cederhem, kökschef Charles Emils

Olof Hermelin, chef Östergötlands museum

Museibyggnaden i Linköping nyöppnar för besökare med invigningsfestligheter och upplevelser för hela familjen under helgen 14-15 maj! Vår nya konstavdelning, med namnet ”Verkligheter” invigs, liksom en helt nyproducerad kulturhistorisk utställning, ”Vägen hit”. Flera andra utställningar öppnar och vi bjuder på musik av olika slag, nya kunskaper, god mat och mycket mer. Fri entré båda dagarna.