2023-04-19 06:00Pressmeddelande

Flygvapenmuseum och Östergötlands museum i unikt samarbete

Kollage med två bilder från Flygvapenmuseum och Östergötlands museum.

Två av Östergötlands största museer går samman för att ge fler chansen att upptäcka museerna i sommar till ett rimligt pris. Ett nytt sommarkort ger innehavaren obegränsade entrébesök till båda verksamheterna under juni–augusti 2023.

Sedan den 21 januari 2023 kostar det att besöka Flygvapenmuseum, som en del av regeringens slopande av fri entré för statliga museer. Östergötlands museum har entréavgift sedan tidigare, men barn och unga till och med 18 år går in gratis på båda museerna.

Den 25 april släpps nyheten Sommarkort till försäljning på respektive museum. Innehavaren kan besöka Flygvapenmuseum och Östergötlands museum hur många gånger hen vill under sommarmånaderna, till priset 350 kronor för vuxen och 280 kronor för student eller pensionär. Barn upp till och med 18 år går fortsatt in gratis.

– I det ekonomiska läge som råder har många fått en mer ansträngd ekonomi. Vi tycker att det är viktigt att kunna erbjuda meningsfulla aktiviteter under en hemester i Östergötland, säger Noomi Eriksson, museichef på Flygvapenmuseum.

Utöver sommarkortet finns även ett nytt samarbete kring rabatterad entréavgift; den som besöker det ena museet får halva priset på entréavgiften hos det andra museet. Erbjudandet gäller vid uppvisande av kvitto och inom en månad från museibesöket.

– Linköping och Östergötland behöver museer som samverkar för att locka nya besökare. Tänk att få uppleva kunskapen om en stenåldersgrav eller ett konstverk och dessutom få möjligheten att lära sig mer om ”flygande tunnan” och kalla kriget. Tillsammans erbjuder vi en unik variation av kunskapsupplevelser, säger Olof Hermelin, museichef på Östergötlands museum.

På Östergötlands museum finns utöver nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria även en fantastisk upplevelsemiljö för barnfamiljer och ett stort utbud av programaktiviteter. Flygvapenmuseum visar den spännande historien om det militära flygets tillkomst och utveckling och den 17 juni invigs en helt ny utställning; Flygfärdig – det svenska flygvapnet tar form. På museet kan besökaren även uppleva folkhemsmiljöer eller leka och lära i science centret Flyglabbet.

För mer information och intervjuer:

Noomi Eriksson, museichef Flygvapenmuseum, noomi.eriksson@flygvapenmuseum.se, 013–495 97 08

Olof Hermelin, museichef Östergötlands museum, olof.hermelin@ostergotlandsmuseum.se, 013–230 301

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena.

Kommunikatör
Lovis Aaröe