2024-02-08 07:00Pressmeddelande

Fira sportlov på museet

Karaktären Viljan (från upplevelsemiljön Viljans värld på Östergötlands museum) framför museets entré.

Kickstarta höstlovet på Östergötlands museum! Lördagen den 17 februari är det fri entré till museet i Linköping och alla programpunkter. Lovveckan – med extraöppet måndagen den 19 februari – innehåller sedan allt från Mamma Mu-filmvisning och barnkonserten Krakel Spektakel möter Madicken till familjevisningar, slöjdverkstad och arkeologiföredrag.

Lördagen den 17 februari är det kostnadsfritt att besöka alla museets utställningar och programpunkter, inklusive vernissagen för Carry Me – 100 år av handväskor, den parallella utställningen Susan Szatmáry – En designresa och samtalet mellan Linköpingsdesignern Susan Szatmáry och designikonen Marina Kereklidou i Wallenbergsalen. För barnfamiljer arrangeras kreativt skapande på just tema väskor i Ateljé Rut och barnspår i de fasta utställningarna. Upplevelsemiljön Viljans värld är självklart öppen.

Lördagens fri entré-dag (dessutom med 25 % rabatt på årskort/familjekort) och måndagens extraöppet är en del av en större satsning på lovverksamheten på Östergötlands museum.

– Vi testade konceptet första gången till höstlovet och det var väldigt lyckat och uppskattat. Vi vill att alla familjer ska ha möjlighet att upptäcka vad Östergötlands museum har att erbjuda och ekonomi ska inte vara ett hinder. Museet ska vara en självklar plats för barnfamiljer under skollov, säger Gabriela Huk, avdelningschef för Publik och lärande.

Några av höjdpunkterna under lovveckan är en filmvisning av Mamma Mu hittar hem i Wallenbergsalen (21 februari kl. 14.00, fri entré), Slöjdverkstad i museets ateljé (21 februari kl. 10.00–15.00) och den jazziga familjekonserten Krakel Spektakel möter Madicken (23 februari kl. 14.00) i samarbete med Make The Scene.

Tisdagen den 20 februari kl. 10.00–15.00 öppnar Östergötlands museum upp museigården Krogsfallsgården i Linköpings trädgårdsförening för kreativt drop in-skapande med fri entré. Dessutom ges allt från familjevisningar av stenåldersgraven Bergsgraven till en joggingvisning för hela familjen genom Linköping och stadens historia, från medeltiden och framåt.

Onsdagen den 21 februari kl. 18.00 gästas museet av arkeologerna Karin Lindeblad och Katarina Österström, som berättar om spännande resultat och fynd i samband med den stora Pryssgården-undersökningen utanför Norrköping.

Läs mer om alla kommande aktiviteter på ostergotlandsmuseum.se/aktiviteter.

Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott utanför Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena. På slottet ges traditionsenliga spökvandringar för både barn och vuxna, medan klostermuseet erbjuder sportlovsöppet med bland annat en fotoutställning, guidade visningar och skattjakt. En nyhet från årsskiftet är att Sancta Birgitta Klostermuseum har fri entré för barn och ungdomar t.o.m. 17 år.

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.