2022-08-23 12:50Pressmeddelande

Fersen Week

Fersen Week 2022 invigs på Ljungs slott lördag 3/9 med musik av Barockoco och avslutas lördag 10/9 med en ljusfest i Löfstad slotts engelska park.

Under veckan erbjuds en mängd spännande programpunkter, bland annat modevisning där medlemmar ur föreningen Ljungs Slotts Bevarande och inbjudna gäster visar kläder från 1770-tal till tidigt 1800-tal. På Löfstad slott blir det specialvisning med dramainslag där Annika Lynge Svensson iklär sig rollen som Sophie von Fersen och skvallrar om hovet och berättar om sin längtan efter brodern Axel.

På programmet står även en dramatiserad vandring med litterära förtecken genom Löfstad slott och vi får träffa 1700-talsexperten Anna Löfgren som lagar, berättar och ger smakprov på maten som åts under familjen von Fersens tid på 1700-talet.

På Ljungs slott möter vi två forskare och författare, den ena är Evelyn Farr, som skrivit om Axel von Fersen d y och hans relation med den franska drottningen Marie-Antoinette, den andra är Anna-Lena Berg, som skrivit om Axels sista stora kärlek, den unga Emilie de Geer från Finspångs slott.

Representater för media får veta mer om programmet vid en förhandsträff på Löfstad slott tisdag 30/8 kl 14. Slottets personal tar emot i tidsenliga dräkter och frisyrer. Elisabet Kihlberg från Ljungs slott medverkar.

Kontakt:
Emma Vilhemsson, t f verksamhetsansvarig på Löfstad slott, tel 013-23 03 36

På Östergötlands museum finns alltid något spännande att upptäcka, bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen ”Vägen hit” är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen ”Verkligheter” finns bland annat målningen "Adam och Eva", tillverkad på 1500-talet i Cranachs ateljé i Tyskland. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en spännande och lärorik upplevelsemiljö för barnfamiljer.

Relaterad media