2021-08-30 07:15Pressmeddelande

FERSEN WEEK

Årets upplaga av Fersen Week invigs i Ljungs kyrka 4/9, på Axel von Fersen d y:s födelsedag och avslutas lördag 11/9 med en ljusfest i Löfstad slotts engelska park.

Veckan innehåller bland annat Sverigepremiären för dokumentärfilmen ”Marie-Antoinette: Les derniers secrets d’une reine” en fransk produktion från 2020, som delvis spelats in på Löfstad slott och Ljung slott!

Filmen berättar om brevväxlingen mellan den franska drottningen Marie-Antoinette och Axel von Fersen och hur ett forskarteam lyckats tyda överstrukna partier i breven.

Fersen Week arrangeras tillsammans med Ljung slott, och med stöd av studieförbunden Sensus och Folkuniversitetet.

Hela programmet finns här.

Kontakt: Verksamhetsledare Per Stålebro, 013-23 03 98

Corona/Covid-19: Vi följer aktuella restriktioner och rekommendationer från regeringen och Folkhälsomyndigheten.

Östergötlands museum genomgår en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping få en omfattande renovering. Samtidigt producerar vi nya utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.