2022-09-15 10:00Pressmeddelande

Fashion Exposed – 100 år av svensk modefotografi

Fashion Exposed – 100 år av svensk modefotografi invigs på Östergötlands museum lördag 24/9. Dräkthistoriker Tonie Lewenhaupt kommer att invigningstala, samt visa runt i utställningen.

Modefotografi är spännande, ofta kontroversiellt men ständigt kreativt. I den här utställningen följer vi modefotografiets föränderliga uttryck från 1920-talet till idag. Utställningen kommer att visas i Galleri Wåghals 24/9 – 29/1 2023.

Utställningen är producerad av Landskrona museum i samarbete med Tonie Lewenhaupt som även skrivit utställningens texter.

Media inbjuds till en pressvisning av den nya utställningen fredag 23 september kl 13.

Kontakt: Per Stålebro, Vik. avdelningschef Publik och lärande, 013 - 23 03 98

På Östergötlands museum finns alltid något spännande att upptäcka, bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen ”Vägen hit” är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen ”Verkligheter” finns bland annat målningen "Adam och Eva", tillverkad på 1500-talet i Cranachs ateljé i Tyskland. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en spännande och lärorik upplevelsemiljö för barnfamiljer.