2024-09-20 09:33Pressmeddelande

Färgstarka kvinnor i ny utställning på Sancta Birgitta Klostermuseum

Verken som ställs ut på Sancta Birgitta Klostermuseum är målade av konstnären Anlouice Silverwitt.Konstnären Anlouice Silverwitt målar färgrika kvinnnoporträtt som nu ställs ut på Sancta Birgitta Klostermuseum.

På lördag invigs konstutställningen BEVINGAD BEVANDRAD BEUNDRAD på Sancta Birgitta Klostermuseum. I utställningen visas kvinnoporträtt skapade av konstnären Anlouice Silverwitt.

– Under många år har jag skapat ikonliknande kvinnor, arketyper, förebilder där var och en står för något jag tycker är viktigt – olika egenskaper, karaktärer som vi alla har inom oss mer eller mindre, säger Anlouice Silverwitt.

Anlouice Silverwitt har fram till nyligen varit bosatt i Vadstena där hon haft galleri och ateljé. Hennes konst har även visats i bland annat Göteborg och Malmö.

– Att de här färgstarka kvinnorna nu tillfälligt får flytta in i museet känns extra roligt med tanke på den rika kvinnohistoria som finns innanför det gamla nunneklostrets väggar, säger Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

Vernissage med gitarrmusik äger rum 21 september kl. 14.00, efter Vadstena prideparad. Utställningen visas till och med 3 november.

Torsdag 24 oktober kl. 19.00 blir det musikalisk afton med Silverwitt Band på plats i utställningen.

Kontaktperson: Sofia Kummel, 013-230 330, sofia.kummel@ostergotlandsmuseum.se

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.