2023-08-08 06:00Pressmeddelande

Familjedag på Smedstorps dubbelgård

Kulturreservatet Smedstorps dubbelgård.

Östergötlands museum öppnar dörrarna till kulturreservatet Smedstorps dubbelgård i Ydre. Välkommen till Smedstorpsdagen lördagen den 19 augusti! Årets tema är ”Swedish fika, en transatlantisk smakupplevelse” och dagen arrangeras i samarbete med Kisa Emigrantmuseum.

Programmet pågår kl. 12.00–16.00 och innehåller allt från guidningar bland byggnaderna och visningar av traditionellt hantverk till skapande workshoppar för stora och små, folkmusik, tipspromenad och fikaförsäljning.

Hålltider

• Kl. 12.30, 13.45 och 14.45: Östsvensk folkmusik med Folklekarne från Norrköping.
  • Kl. 12.45 och 14.15: Byggnadsantikvarie Klara Johansson från Östergötlands museum visar upp byggnaderna på gården.
  • Kl. 13.15: Malin Granlund-Feldt från Länsstyrelsen Östergötland berättar om gårdslivet förr och om kafferepens och bakverkens betydelse.

Hela dagen

• Kisa Emigrantmuseum är på besök med berättelsen om emigranten Dorothea Florén och Café Columbia.
  • Skapande workshoppar för stora och små under ledning av pedagogerna Ragnvi Andersson och Åsa Nyberg Botshinda från Östergötlands museum.
  • Tidigare hemslöjdskonsulent Nina Bäckman visar hur man flätar sävkorgar.
  • Caroline och Claes Blixt visar luffarslöjd och trähantverk.
  • Per Helldorff från Affären i Svalsjö visar hur han tillverkar vedkorgar i färsk ek efter amerikansk förlaga.
  • Kaffeservering och fikaförsäljning av Café Columbia.
  • Tipspromenad och bokförsäljning.

I det naturskönt belägna kulturreservatet Smedstorps dubbelgård finns välbevarade byggnader från 1700-talet och ett gammalt odlingslandskap. Läs mer här.

Östergötlands museum förvaltar fem museigårdar i länet; utöver Smedstorps dubbelgård även kulturreservatet Öna i Nykils socken, Onkel Adamsgården och Krogsfallsgården i Linköping och Fillinge tingshus mellan Linköping och Åtvidaberg.

För mer information och intervjuer:

Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare på Östergötlands museum, carola.sandgrim@ostergotlandsmuseum.se, 013-23 03 12

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.