2020-06-02 15:38Pressmeddelande

Empire på Löfstad slott i sommar

Om stilen och tiden kring 1800-talets början handlar Empirens era – sommarens utställning i Kyrksalen på Löfstad slott. Vi får se empire-möbler, föremål och konst ur slottets samlingar liksom föremål från internationella samlingar.

Empiren är en ursprungligen fransk konststil, som var förhärskande i början av 1800-talet, under Napoleon I:s kejsartid. Den markerar ett tydligt brott mot det gamla samhället, både stilmässigt och politiskt.

Mahogny blir högsta mode inom inredning och från romerska, egyptiska och grekiska tempel hämtas inspiration i designen. Klädmodet förändras, förebilden är den antika kolonnen med dess strama linjer och kapitäl. Modet, främst det för kvinnor, förändras radikalt, damerna får tunna klänningar med högt placerad midja och platta skor.

En viss politisk medvetenhet växer fram. Napoleon lägger kontinenten under sig och från hans arméer hämtar Sverige en ny kung, Jean-Baptiste från ätten Bernadotte, ett kungahus som regerar än idag.

På Löfstad slott finns empire-möbler, föremål och konst som kommer att visas i utställningen, tillsammans med föremål som lånats in från internationella samlingar. Empirens era pågår från lördag 6/ 6 till och med söndag 30/8, i Kyrksalen i slottets södra flygel, öppettiderna är 11-16. Utställningen visas tryggt för en begränsad publik, fri entré.

Utställningen visas för media torsdag 4/6 kl 14.

Sommarutställningen är ett måste för de historieintresserade, liksom hela slottet och dess omgivningar. Slottet är också ett perfekt mål för en sommarutflykt. Besökare är välkomna att använda den engelska parken för egna strövtåg och aktiviteter.

Hela sommaren erbjuds utomhusvisningar av slottsbyggnaden och parken, med berättelser om livet på slottet och de historiska personer som besökt det. En av visningarna fokuserar på Emilie Pipers arv till oss alla och den vackra engelska trädgården. Den andra visningen berättar om historiska tider och om de människor som bott och arbetat på slottet.

På Löfstad slott har tiden stått stilla. Allt är bevarat som det såg ut när den sista ägarinnan Emilie Piper testamenterade slottets samlingar till Östergötlands museum. Slottet, som öppnades för allmänheten 1942, är på många sätt en unik plats, med en i det närmaste komplett inredning.

Kontakt:
Verksamhetsledare Per Stålebro   013-23 03 98
Museipedagog Ragnvi Andersson   013-23 03 93
Slottet   011-33 50 67

Välkommen!

Östergötlands museum genomgår en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping få en omfattande renovering. Samtidigt satsar vi på att skapa större upplevelser för både hjärta och hjärna. Bland mycket annat väntar dig nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.

Relaterad media