2023-05-11 05:45Pressmeddelande

Drop in-vigsel på Krogsfallsgården

Ett av timmerhusen tillhörande Krogsfallsgården i Trädgårdsföreningen i Linköping.

Lördagen den 27 maj öppnar Östergötlands museum upp Krogsfallsgården i Trädgårdsföreningen i Linköping för en vårig vigsel i historisk miljö.

På plats kl. 13.00-15.00 denna pingstafton under Linköpings kulturdagar finns en borgerlig vigselförrättare redo att ta emot giftassugna. Det enda som krävs är en giltig hindersprövning och legitimation. Till och med vittnen finns på plats från museet.

– Det här är första gången vi arrangerar drop in-bröllop. Vi vill prova nya sätt att nyttja våra fina museigårdar runt om i länet, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats på Östergötlands museum.

De par som vill sätta en extra historisk guldkant på sitt bröllop kan föranmäla sig och köpa till en brudbukett och corsage i 1700-talsstil. Dessa görs av floristelever i årskurs tre på Praktiska gymnasiet i Linköping, i samarbete med Östergötlands museum.

Efter vigseln finns möjlighet att boka en bröllopsmeny på museets restaurang Charles Emils.

Krogsfallsgården i Trädgårdsföreningen består av två rödmålade timmerhus från 1700-talet; en parstuga och en loftbod med portlider. Husen kommer ursprungligen från en skogsgård i Kinda och flyttades till Linköping år 1913. Läs mer om Krogsfallsgården här.

För mer information och intervjuer:

Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare på Östergötlands museum, carola.sandgrim@ostergotlandsmuseum.se, 013-23 03 12

Karin Törnblom, floristlärare på Praktiska gymnasiet i Linköping, karin.tornblom@praktiska.se, 076-10 20 444

Årets museum 2023! På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.