2020-12-03 09:12Pressmeddelande

Årets julklapp – närproducerad konst

Vadå stormkök... Närproducerad konst och konsthantverk är årets östgötska julklapp! Det föreslår Olof Hermelin, museichef på Östergötlands museum. Varför inte ge bort ett levande kulturliv till jul? En julklapp som skänker minst dubbel glädje.

– När tillvaron nu ser ut som den gör kan vi behöva ge våra närmaste något som både kan skänka tröst och ge näring åt fantasin, säger Olof Hermelin.

Så passa på att på ett väldigt konkret och enkelt sätt stödja det östgötska kulturlivet. Konst och konsthantverk är en gåva som uppskattas av de flesta, och i år är den särskilt viktig också för de aktiva utövarna som, i den rådande pandemin, har svårt att ställa ut eller och att få visa upp sina verk.

– Jag vill slå ett slag för det vi på Östergötlands museum vill utnämna till årets östgötska julklapp. Den blir värdefull för så många. Och detta är bara början, det finns mängder med konst och konsthantverk att upptäcka i länet, säger Olof Hermelin.

Olof Hermelin har förstås själv – som privatperson – köpt julklappar enligt detta förslag. I hans fall ett verk från en av de aktiva ungdomarna inom Ung Konst Öst. Han har även inhandlat en julklapp på Hemslöjden i Linköping och planerar för fler inköp av lokalt producerade verk.

Många av Östergötlands aktiva konstnärer och konsthantverkare finns på webbportalen ostgotakonst.se. Här finns även exempel på deras konst och uppgifter om hur du kan ta direkt kontakt med dem. Ta chansen att hitta en fin gåva till någon du tycker om och stötta samtidigt en lokal kulturarbetare!

Kontakt: Olof Hermelin, 013-23 03 01

Östergötlands museum genomgår en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping få en omfattande renovering. Samtidigt producerar vi nya utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.