2017-06-21 14:23Nyheter

Juryn utsedd för årets Under samma tak

null

Östgöta Konstförening med samarrangörer kan redan nu presentera juryn som ska avgöra vilka som får delta i den jurybedömda salongen ”Under samma tak – en trappa upp” på Östergötlands museum i höst. Juryn består av Jan Manker – konstnär och KRO-representant, Helen Agrenius – f d konstintendent vid Jönköpings läns museum och Anna Åhlin – Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund.

Under samma tak – en trappa upp heter 2017 års upplaga av den jurybedömda salong som regelbundet arrangeras på Östergötlands museum i Linköping. Tillägget "en trappa upp" kommer sig av att årets salong kommer att visas på museets våning 2, närmare bestämt i Nya galleriet. På salongen samsas konst, formgivning, konsthantverk och slöjd. Östgöta Konstförening arrangerar i samverkan med Hemslöjden i Östergötland, Skådebanan och Östergötlands museum.

Salongen är öppen för alla konstnärer, formgivare, konsthantverkare och slöjdare som bor och är verksamma i Östergötland. Högst tre objekt, som gjorts under de två senaste åren, kan lämnas in för bedömning. Mer om tider, regler och liknande finns på www.undersammatak.nu. Lördag 21/10 kl 14 invigs utställningen på Östergötlands museum, och allmänheten får då ta del av juryns urval!

Frågor besvaras av:

Anders Lindkvist, ordförande Östgöta Konstförening, 070–58 90 516, anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Björn Gustavsson, vice ordförande Östgöta Konstförening, 070–66 55 101, dockebo@gmail.com

Lena Lindgren, Östergötlands museum, 070–191 92 54, lena.lindgren@ostergotlandsmuseum.se

Nu upplever Östergötlands museum en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping genomgå en omfattande renovering. Samtidigt satsar vi på att skapa större upplevelser för både hjärta och hjärna. Bland mycket annat väntar dig nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.