2016-11-28 15:21Nyheter

Ann-Sofie Svansbo får Cnattingiuspriset 2016

Bengt Cnattingius pris för 2016 går till hemslöjdskonsulent Ann-Sofie Svansbo.

Ann-Sofie Svansbo är länshemslöjdskonsulent i Östergötland sedan början av 1990-talet. Hon har med stor nyfikenhet, gedigens kunskap och en bred hantverksskicklighet forskat och lyft fram den textila hantverkstraditionen i Östergötland. Ann-Sofie Svansbo har med varsam hand, stor stilkänsla och en estetisk blick fört fram historiska tekniker och material till vår tid. Det har resulterat i ett flertal formgivningsuppdrag, utställningar i Sverige och utomlands, kurser, symposium, artiklar och böcker som till exempel Östgötadräll och Broderier från 50- och 60 talen.

I dag undervisar Ann-Sofie Svansbo även i formgivning vid Linköpings universitet. Just nu är hon aktuell med utställningen Randiga bolster och rutiga täcken från Östergötland, som ska visas på Handarbetets Vänners galleri i Stockholm. Utställningen har vernissage 7/12.

Styrelsen för Östergötlands museum delar ut priset varje år, till en organisation, forskare eller museiman som forskat och arbetat i Bengt Cnattingius efterföljd rörande främst östgötsk historia, konst och kulturmiljövård.

Priset överlämnas söndag 4/12 kl 14, i Wallenbergsalen på museet. Därefter föreläser Ann-Sofie Svansbo under rubriken Färgstarka textilier.

Kontakt:

Museichef Olof Hermelin, 013-23 03 01.

Hemslöjdskonsulent Ann-Sofie Svansbo, 0706-40 05 81, 019-14 24 09

Välkommen!

Nu upplever Östergötlands museum en historisk förvandling. Efter att ha välkomnat besökare i 80 år ska museibyggnaden i Linköping genomgå en omfattande renovering. Samtidigt satsar vi på att skapa större upplevelser för både hjärta och hjärna. Bland mycket annat väntar dig nyproducerade utställningar inom konst och kulturhistoria. Arbetet kommer att pågå åtminstone en bra bit in i 2021. Vi kallar det 1000 dagar av förnyelse.