2024-06-25 08:33Pressmeddelande

Kvinnors skrivande i fokus på Sancta Birgitta Klostermuseum

Heliga Birgitta, Christine de Pizan och Katarina av Siena var några av de få kvinnor på medeltiden som skrev.Heliga Birgitta, Christine de Pizan och Katarina av Siena var alla skrivande kvinnor vars texter berör än idag.

Heliga Birgitta, Katarina av Siena och Christine de Pizan är tre medeltida kvinnor vars texter levt vidare och som berör än idag. 29 juni–25 augusti visas Pennans pionjärer – om medeltidens skrivande kvinnor på Sancta Birgitta Klostermuseum.

– På medeltiden kunde bara ett fåtal kvinnor läsa och skriva. De hörde ofta till makteliten och var adelskvinnor eller nunnor, berättar Sofia Kummel, verksamhetsansvarig på Sancta Birgitta Klostermuseum.

En av dem var Heliga Birgitta som med egen penna skrev ned flera av de nära 700 uppenbarelser som finns bevarade efter henne. Hon är den svenska kvinna som gjort störst avtryck i vår bevarade litteratur från medeltiden. En samtida författare är Katarina av Siena som föddes som det tjugofjärde barnet i en textilfärgarfamilj i Italien. Hennes brevväxling med påven och andra är den största brevsamlingen från en medeltida kvinna. Tillsammans med Heliga Birgitta utnämndes hon till Europas skyddshelgon 1999. Den första kvinnliga författaren som faktiskt försörjde sig på sitt skrivande anses vara Christine de Pizan, född i Italien men uppvuxen vid det franska hovet. Hon skrev omkring 300 verk – poesi, ballader, noveller och inte minst politiska skrifter.

Trots att Birgitta, Katarina och Christine troligen aldrig träffade varandra så hade de mycket gemensamt. Framförallt drevs de av en stark inre övertygelse och använde pennan för att nå fram med sina budskap.

– Deras texter har levt vidare och berör många än idag, något som vi vill lyfta fram genom den här utställningen, säger Sofia Kummel.

Vernissage för utställningen Pennans pionjärer – om medeltidens skrivande kvinnor är 29 juni kl 11.30. Då ges en visning samt en demonstration av hur bokbinderi går till.

Andra programpunkter i anslutning till utställningen:

6-7 juli samt 23 juli: Visningar i utställningen.

23 juli: Prova på bokbinderi. Drop in kl. 12-15.

1 augusti: Föredrag – Kvinnorna som såg, skrev och skapade en kvinnostad. Fil. dr Johanna Vernqvist från Linköpings universitet diskuterar Heliga Birgittas, Katarina av Sienas och Christine de Pizans författarskap.

15 augusti: Shared reading – gemensam läsning ur boken Kvinnostaden. Fika och samtal.

På Östergötlands museum i Linköping finns alltid något spännande att upptäcka bland kulturskatter av olika slag. Den kulturhistoriska utställningen Vägen hit är en resa från nutid och 11 000 år tillbaka i tiden och i konstutställningen Verkligheter utforskas hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst. Österlandets skatter visar fantastiska föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien medan Viljans värld är en upplevelsemiljö för barnfamiljer. Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott i Norrköping, Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena och flera museigårdar runt om i Östergötland.